Suka Entry Di Sini???

Saturday, November 30, 2013

selamat datang Disember 2013...

assalamualaikum...

pejam celik pejam celik esok dah masuk bulan Disember.... bulan yang penuh dengan kenangan suka dan duka.... semoga Disember tahun ini memberi seribu kenangan yang menggembirakan dan diberikan keberkatan dalam hidup... amiinnnnn....

mr google









Kisah kita mungkin berbeza...


kisah kita mungkin berbeza...
cerita kita mungkin tak sama.........

google

Friday, November 29, 2013

Pesta Pulau Pinang 2013

Assalamualaikum... dan salam Jumaat... 

Pejam celik pejam celik dah ari Jumaat arini.. Cepatnya masa berlalu... Masa mencemburui kita... Memandangkan arini Jumaat dan rehat pun panjang... Terlintas nak menaip... Sebelum ni byk tempek2 gambar saja.. Tapi arini rasa nak menaip pula... Ikhlas dari hati kata orang... Dalam asyik2 dok ber Fb td ternmpklah iklan Pesta Pulau Pinang... 

Jom pakat ramai2 kita pi Pesta Pulau Pinang 2013.. 
Dah lama x pi.. Kalau x silap last kesana tahun 1992 kot masa tu tingkatan 3... Itulah kali terakhir... Lepas tu x prnh pi lagi... Kalau dulu nakpi pesta kena keluar awal dari rumah... Kalau lambat siaplah jalan jem... Mau  2,3 jam baru sampai... Dah la kena tempuh jem 1 hal sampai sana kena cari parking pula... Kalau bernasib baik terus dpt parking oklah... Kalau x ada kenalah pusing 2,3 kali sampai jumpa parking yg kosong... Nak masuk dalam sana kena beli tiket tapi dah lupa berapa bayarannya... Apa yang ada kat sana?... Macam2 ada... Pameran, makanan, konsert.. mainan2.. dan macam2lah.. Memang X rugi lah kalau pi...

Ntah bila agaknya dapat kesana... Sejak berhijrah ke Melaka ni belum ada lagi kesempatan...

In sya Allah.. semoga ada kesempatan lagi ke sana sambil mengimbau kenangan2 lalu...


 

motivasi pagi : JANGAN BUAT! JANGAN LAKUKAN!




Sumber fb : Ustaz Abd Ghani Haron

JANGAN BUAT! JANGAN LAKUKAN!


Dalam hidup muslim telah di ajarkan kepada kita perkara yg patut dilakukan dan ditegah. Post kali ini saya nak peringatkan diri saya dan anda tentang berbagai perkara jangan yg diajar dalam hidup yg selaras dg agama


1.Jangan sengaja lewatkan solat kerana dimurkai Allah.


2.Jangan biarkan pinggan mangkuk yg telah diguna tidak dibasuh semalaman kerana ia dikatakan mewarisi kepapaan.


3.Jangan tidur selepas solat Subuh kerana ia menjadikan rezeki mahal. Berpagi pagi itu membuka pintu rezeki.


4.Jangan pakai kasut atau selipar yg berlainan pasangan kerana ia makruh dan mewarisi kepapaan.


5.Jangan biarkan mata liar di perjalanan kerana takut hati gelap diselaputi dosa.


6.Jangan menangguh taubat kerana mati boleh datang bila-bila.


7.Jangan ego utk meminta maaf kpd ibubapa dan manusia lain .


8.Jangan mengumpat rakan taulan kerana ia akan menghilangkan bahagia.


9.Jangan lupa bergantung kpd Allah pada setiap kerja kita kerana takut kita menjadi sombong kalau berjaya,kecewa bila gagal.


10.Jangan bakhil utk bersedekah kerana sedekah memanjang umur dan murah rezeki.


11.Jangan banyak ketawa kerana ia mematikan jiwa, tidak takut kpd dosa


12.Jangan biasakan berbohong kerana ia ciri munafik


13.Jangan suka menaniaya kpd manusia dan binatang kerana doa yg teraniaya cepat dimakbul


14.Jangan terlalu susah hati dg urusan dunia kerana hidup ini sementara sedangkan hidup di akhirat selamanya


15.Jangan mempertikaikan kenapa Islam berkata JANGAN kerana semuanya utk kesejahteraan kita.Allah Maha mengetahui.


16...........


Sebahagian dari perkara yg ditegah. Perhatikanlah,tanya pada diri apakah kita terbuat. Kembalilah kpd kebenaran sementara nafas masih ada. .










Thursday, November 28, 2013

Doa & Cara Penyembuh Rabun Mata

Assalamualaikum...

Semoga hari ini lebih baik dari semalam...

Doa & Cara Penyembuh Rabun Mata - Ustaz Sharhan Shafie

Wednesday, November 27, 2013

SEGMEN : blogwalking CUTI SEKOLAH bersama ayuinsyirah



http://ayuinsyirah.blogspot.com/2013/11/segmen-blogwalking-cuti-sekolah-bersama.html



assalam kengkawan semua..
arini ayu nak buat satu segmen yang cukup2 simple...hehhe.... 
ayu harap ramai la kengkawan yg sudi joint segmen ayu ni... hehehe...

syarat2 nyer :
1. sebelum tu pertama sekali ayu minta sangat kawan2 follow ayu dulu..bolehkan..hehe
2. tajuknyer SEGMEN : blogwalking CUTI SEKOLAH bersama ayuinsyirah
3. gam kuat2 banner comel diatas dan linkkan ke entry ini ye
4. kalau kawan2 nak tag rakan-rakan blogger yg lain pun boleh...tak tag pun takpe...hehehe
5. siap....gam kuat2 kat ruangan komen kat bawah...hehehe

 segmen ni ayu kasi masa lama sikit la...hehe..hingga hari SABTU 30/11/2013 jam 11.00 malam

jooom kita blogwalking ramai2.... ayu dh buat senarai rakan2 yg dh join segmen ni... kelik kt bawah ni ye..




Rendang Tak Berbuah – Hattan



Sunyi dan gelap
Terlantar dalam telanjang
Di pintu rindu
Hidup dan matiku disisimu


Sakit yang datang
Menguji kasih dan sayang
Antara merenda semalam
Mungkin takkan berbuah


Hanya memadukan
Namun tidak mengenyangkan
Musafir lalu nan dahaga
Di jalan panas membara


Begitulah hakikatnya
Di mahligai kesakitan
Yang mengundang sahabat
Saudara jauh dekat
Menghembus nafas pilu


Ibu mengertilah
Aku sengsara
Lemas berendam airmata
Rendang kasihmu
Dalam gelora
Jadi rebutan selamanya


Berikanlah pengertian
Waktuku di hujung jalan
Berbicara bahasa duka
Tanda penyesalan
















~Great Friendship~

assalamualaikum... dan salam sejahtera....
 
Great Friendship........
when the problem came then your true friends helps you............
 











Monday, November 25, 2013

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada....












Benda yang selalu kita terlepas pandang..

Doa melembutkan hati anak yang degil...

Baca doa ini 19 kali pada air dan minta anak tersebut meminumnya. Insya-Allah perangai anak yang degil akan berubah kepada baik dengan izin Allah.

Boleh juga baca doa ini pada ubun-ubun anak itu ketika dia tidur.

Apa maksud rezeki yang berkat?

Kita ditahap mana arini....

Sunday, November 24, 2013

Mari berIstighfar..

Mom & Dad

Jika...

Assalamualaikum... Dan selamat pagi Ahad.

Semoga hari ini lebih baik dari semalam..

Roda kehidupan....

Assalamualaikum & salm sejahtera...

hidup ini umpama roda..
kadang kita di atas..
kadangkala kita di bawah...
bila kita dibawah,
kita kena selalu pandang ke atas..
untuk kita berusaha untuk naik ke atas...
dan bila kita di atas,
jangan kita lupa pandang ke bawah..
agar kita sedar di mana letaknya diri kita..
dari mana asal usul kita..
agar kita tak lupa pada insan yang ada di bawah..
untuk kita bantu mereka agar bersama-sama kita meniti saat manis bersama bila kita di puncak kejayaan..

Saturday, November 23, 2013

5 Makanan yang membuatkan anda kelihatan letih


Dengan kehidupan seharian yang sibuk dan hari yang panjang, anda akan berasa sangat letih di penghujung hari. Kadang-kadang ia berpunca daripada makanan yang anda makan. Jika anda sering kelihatan letih walaupun sudah 4 inci solekan di muka, kemungkinan besar ia berpunca daripada makanan anda. Ayuh semak senarai di bawah iaitu makanan yang membuatkan anda nampak letih.

Garam
Walaupun garam merupakan makanan wajib setiap hari, tetapi kandungan garam yang berlebihan boleh membuatkan kulit muka anda menjadi kering dan membuatkan seri muka anda agak tenggelam. Pilih alternatif natrium lain atau kurangkan pengambilan garam ialah jalan penyelesaiannya.

Pemanis tiruan
Gula biasa boleh menggalakkan keradangan tetapi pemanis tiruan boleh menjadi lebih teruk jika tidak di kawal. Jika tidak, ia akan membuatkan wajah anda seakan membengkak. Pemanis tiruan mengandungi aspartame yang boleh mengakibatkan sakit sendi dan boleh membuatkan anda ketagih dengan gula atau minuman/makanan manis. Seelokknya, pilih gula semula jadi daripada buah-buahan atau sayur-sayuran.

Alkohol
Tiada yang lebih teruk daripada segelas alkohol ketika makan malam. Alkohol membuatkan anda dihidrasi lebih cepat dari garam.

Makanan bergoreng
Makanan bergoreng adalah musuh ketat anda! Makanan yang bergoreng penuh dengan minyak dan lemak yang bermakna ia akan membuatkan arteri kulit anda tersumbat dan mengeraskan sel-sel darah sekitar wajah. Hasilnya, kulit anda kelihatan kusam dan letih.

Makanan pedas
Makanan pedas memang baik untuk metabolisma, tetapi tidak sesuai untuk kulit muka. Makanan pedas membolehkan kulit anda menjadi gatal-gatal dan kulit anda akan menjadi tidak sekata dan nampak sedikit lebih tua dari usia.


sumber :  http://my.entertainment.yahoo.com/news/5-makanan-yang-membuatkan-anda-kelihatan-letih-041411130.html








Prihatinlah kita...

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Prihatinlah kita dengan orang disekeliling kita..



Bahaya Magnet Hiasan Di Peti Sejuk


Info Kesihatan..

Satu kajian dari Universiti Princeton telah membuat penemuan menakutkan akibat kesan magnet cantik berwarna-warni yang dilekatkan ke pintu peti ais sejuk.

Makanan seperti ayam, daging, ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan yang disimpan di situ dicemari oleh pancaran sinaran elektromagnet. Orang yang memakannya mungkin mengidap kanser.

Kanser sel terjadi apabila satu sel yang aktif mula merebak secara senyap tanpa disedari. Bagaikan bom jangka, ia hanya disedari setelah tiba ke peringkat 4 bilamana pesakit mula merasakan perubahan pada dirinya seperti demam berpanjangan, loya, tidak bermaya serta kurang selera makan. Pada peringkat ini sudah agak lewat untuk menerima rawatan.

Yang ada hanya rawatan kemoterapi yang menyakitkan sehingga rambut pesakit habis gugur. Kadang-kadang rawatan kemoterapi ini pun belum tentu dapat menyembuhkan. Yang paling menyakitkan ialah apabila air tulang sumsum diambil. Pesakit kanser yang sering membuat rawatan kemoterapi akan sampai ke satu tahap bila dia berputus asa dan tidak sanggup menjalani sebarang rawatan lagi.

Kita harus sering membuat pemeriksaan awal bagi mengesan sel kanser di klinik swasta atau Fomema. Pemeriksaan keseluruhan kesihatan dibuat menerusi ujian darah. Sel kanser yang baru mula aktif, insyaAllah dapat dikesan. Pada peringkat awal ini, rawatan dapat menghapuskan sel yang aktif ini.

Jangan fikir penyakit ini sudah ditakdirkan oleh Allah SWT. Sebenarnya kita disuruh berusaha menjaga kesihatan yang merupakan satu ibadah. Jika umat Islam sihat, agama Islam turut kuat. Jika umat Islam lemah, musuh Islam akan menang.

Kajian oleh Penyelidik Universiti Princeton

Selama beberapa bulan, mereka memberi makan kepada dua kumpulan tikus. Kumpulan pertama diberikan makanan yang disimpan dalam peti sejuk tanpa magnet. Kumpulan kedua makan makanan yang disimpan di dalam peti sejuk yang dihiasi beberapa magnet yang dilekatkan ke pintu peti sejuk itu. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat bagaimana pancaran sinaran elektromagnet yang keluar dari magnet hiasan di pintu itu boleh mempengaruhi sumber makanan.

Hasil kajian klinikal menunjukkan kumpulan tikus yang makan makanan dicemari sinaran electromagnet mempunyai kebarangkalian sebanyak 87% mengidap kanser berbanding kumpulan tikus yang lain.

Kerajaan, persatuan dan institusi kesihatan tidak boleh memberi kenyataan berkaitan dengan hal ini kerana masih berada dalam peringkat kajian lagi. Namun hanya dalam kes ini adalah dinasihatkan supaya ditanggalkan magnet hiasan itu dari peti sejuk anda anda dan meletakkannya jauh dari makanan. Mencegah lebih baik dari merawat. Aqidah tentang kuasa magnet.

Dalam hukum tauhid, semua kebaikan dan keburukan datang dari Allah SWT. Hanya kelemahan datang dari diri kita. Magnet adalah zat yang bersifat nafsiah. Kuasa pancaran bersifat ma'niyah. Bukan kuasa magnet yang boleh menyebabkan kanser. Semua yang berlaku adalah di atas kehendak Allah SWT jua.

Fb : Din Gombak

Kita tak punya apa-apa.. Semuanya milik Allah...






Friday, November 22, 2013

Tiada cadangan tetapkan had umur 12 tahun lupuskan kenderaan


KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak mempunyai sebarang rancangan untuk menetapkan had umur bagi tujuan pelupusan kenderaan yang melebihi tempoh 12 tahun.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi menegaskan kerajaan juga tidak akan melaksanakan dasar tersebut kerana tidak mahu membebankan rakyat.

Aziz berkata kenyataan MIROS sebelum ini bahawa tempoh hayat kereta melebihi 12 tahun adalah tidak selamat penggunaannya mungkin didapati daripada kajian pihak MIROS.

Beliau menjawab pertanyaan yang dibangkitkan oleh ahli parlimen PKR Bayan Baru Sim Tze Tzinv dari PKR di sidang Dewan Rakyat hari ini.

Pada 15 Nov, ketua pengarah MIROS Prof Dr Wong Shaw Voon berkata, kenderaan terutamanya yang berusia melebihi 12 tahun tidak selamat berada di jalan raya kerana ia mengundang risiko kematian lebih tinggi jika berlaku berbanding kereta baharu.

Beliau berkata, kenderaan berusia melebihi 12 tahun terdedah dengan pelbagai kerosakan yang mungkin tidak disedari pemandu dan mempunyai daya serapan tenaga pelanggaran yang rendah apabila kemalangan berlaku.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/tiada-cadangan-tetapkan-had-umur-12-tahun-lupuskan-kenderaan-25763?cp


** lega rasa hati bila baca... maklumlah kereta2  dah umur lebih 12 tahun... kalau kena lupus... kenalah mengadap hutang lagi 9 tahun.... 










~ Diam ~


Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memberi komen..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam menegur..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memberi nasihat..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memprotes..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam persetujuan..
tapi..
Biarlah DIAM kita mereka faham ertinya..
Biarlah DIAM kita mereka terkesan maknanya..
Biarlah DIAM kita mereka maklum maksudnya..
Biarlah DIAM kita mereka terima tujuannya..
kerana..
DIAM kita mungkin disalah tafsir
DIAM kita mungkin mengundang syak wasangka
DIAM kita mungkin disilap terjemah..
DIAM kita mungkin tidak membawa apa-apa maksud..
maka..
jika kita merasakan DIAM itu terbaik..
seharusnya kita DIAM..
namun seandainya DIAM kita bukanlah sesuatu yang bijak..
berkatalah sehingga mereka DIAM…



fb : Koleksi Ayat-Ayat Cinta









Thursday, November 21, 2013

Doa Supaya Sentiasa DiKasihi Suami

Amalkan doa ini agar anda sentiasa dikasihi dan disayangi suami.. Amalkan setiap hari selepas menunaikan solat fardhu 5 waktu.
Surah Ali Imran 3 : Ayat 31

Terjemahan/Maksud: "Katakanlah ya Muhammad! "Jika kamu mengasihi Allah, maka hendaklah kamu mengikuti aku, nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosa kamu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Penyayang."

Tips untuk bau minyak wangi tahan lama

Hampir kebanyakan wanita sangat suka memakai minyak wangi. Pemakaian minyak wangi merupakan salah satu ciri-ciri daya tarikan feminin yang boleh meningkatkan keyakinan diri serta menampilkan diri kita lebih menarik. Tetapi, bagaimanakah caranya untuk membuat bau minyak wangi bertahan lebih lama? Terdapat pelbagai petua dan cara yang boleh mengekalkan aroma indah tersebut seperti berikut:

Guna minyak wangi sebelum siap berpakaian
Terdapat beberapa sebab mengapa tips ini merupakan yang terbaik. Pertama sekali, minyak wangi boleh mengotorkan pakaian. Kedua, jika anda menggunakan minyak wangi anda secara terus pada badan, ia akan diaktifkan oleh haba semulajadi badan anda. Oleh sebab itu, bauan wangi anda kekal lebih lama berbanding sebelumnya.

Semburkan minyak wangi anda, bukannya menggosok
Ianya sangat tidak digalakkan untuk menggosok minyak wangi anda kerana perbuatan mengosok boleh menghancurkan molekul wangian anda, lantas menyebabkan bau menjadi berbeza. Sebaliknya, hanya semburkan minyak wangi anda, kira-kira 15-25 cm daripada kulit anda. Semburan ringan akan menyebarkan bau yang sama rata pada badan anda dan membantu untuk bauan wangian lebih tahan lama.

Di mana saya perlu menyembur minyak wangi saya?
Tempat yang terbaik untuk menggunakan minyak wangi anda adalah pada titik nadi badan. Ini kerana titik nadi adalah bahagian yang mana anda boleh rasakan kadar degupan jantung melalui saluran darah yang terletak berhampiran dengan kulit. Oleh itu, anda disarankan untuk menyembur minyak wangi pada bahagian belakang telinga, pangkal tekak, pergelangan tangan, siku dan belakang lutut. Dengan cara ini, bauan minyak wangi anda akan bertahan lebih lama.

Lembapkan kulit anda sebelum menggunakan minyak wangi
Tahukan anda bahawa bau minyak wangi kekal lebih lama pada kulit berminyak, berbanding kulit kering? Ya, ini merupakan satu fakta yang telah terbukti secara saintifik. Ramai orang melihat kulit berminyak sebagai satu masalah, tetapi sebenarnya ia mempunyai kelebihan di mana boleh mengekalkan bau minyak wangi lebih lama. Minyak wangi lebih tahan lama. Oleh itu, jika anda mempunyai kulit kering, lembapkan dahulu dengan menggunakan pelembap yang tidak mempunyai bau sebelum menyembur minyak wangi, ia akan membantu bau wangian tahan lama.

Semburkan sedikit minyak wangi pada sikat rambut
Jika anda mahukan bau minyak wangi anda bertahan lebih lama, semburkan sedikit pada sikat rambut anda dan gunakannya dengan menyikat rambut anda secara lembut. Dengan cara ini, setiap kali anda bergerak atau berjalan melepasi seseorang, bauan yang indah dna wangi turut disebarkan.

Simpan wangian anda di tempat yang betul
Lindungi minyak wangi anda daripada musuh seperti kelembapan, haba dan cahaya. Tempat yang seeloknya ialah kawasan yang sejuk dan kering dan jauh daripada cahaya matahari secara langsung. Selain itu, anda digalakkan untuk membeli minyak wangi dalam botol semburan kerana ia akan membantu untuk mengelakkan penyejatan aroma dan tindak balas kimia dengan udara.


sumber : http://my.entertainment.yahoo.com/news/tips-untuk-bau-minyak-wangi-tahan-lama-032521451.html




Kesilapan fesyen buatkan wanita nampak tua


Fesyen itu secara zahirnya, membabitkan pakaian yang kita pakai, tarian yang kita tarikan, kereta yang kita pandu, gaya potongan rambut serta pelbagai aspek lain.

Asasnya fesyen itu dapat mempengaruhi gaya hidup dan memberikan kesan pada setiap peringkat kehidupan.

Namun sedarkah anda jika tersilap dalam berfesyen boleh menyebabkan anda kelihatan lebih tua daripada usia sebenar dan disini ada beberapa faktor kesilapan fesyen yang boleh membuatkan seorang wanita itu lebih tua dari umur sebenarnya.

Cara anda berpakaian
Kalau boleh sebelum ingin menggayakan sesuatu pakaian mintalah pendapat dan nasihat dari kawan kerana kadangkala mereka dapat membantu anda mencari pakaian yang secocok dan sesuai mengikut trend semasa. Yang penting banyakkan membaca majalah dan info berkaitan fesyen agar anda boleh membezakan dan mengetahui apakah fesyen terkini yang kena untuk anda gayakan.

Menggunakan alat solek berlebihan
Mimpi ngeri buat si jejaka jika melihat si wanita idaman memakai mekap terlalu tebal yang mana pasti kelihatan seperti orang tua . Elakkan dari memakai mekap terlalu banyak dan berlebihan kerana mekap itu sebenarnya menyembunyikan kecantikan anda, sebaiknya jadilah 'natural beauty' iaitu kurangkan mekap tetapi lebihkan senyuman yang mana senyuman manis yang terukir pastinya membuatkan wajah anda awet muda dan jelita.

Mengabaikan penggunaan krim pelindung sinaran UV
Pancaran matahari sememangnya membekalkan vitamin D tetapi sekiranya kulit anda terdedah terlalu lama ianya bukan sahaja menjadikan kulit anda kering dan tidak stabil bahkan ia juga merosakkan warna semulajadi yang mana menyebabkan kulit kelihatan berkedut dan tidak bermaya. Seeloknya sebelum keluar gunalah krim pelindung sinaran UV dan elakkan dari berjemur di bawah pancaran matahari yang terik.

Penggunaan aksesori lama
Penggunaaan aksesori lama seperti barangan perhiasan gelang, rantai dan sebagainya perlulah dijauhi kerana anda haruslah peka dan 'up to date' dengan gaya terbaru terutamanya apabila berkaitan dengan beg tangan, jenis pakaian, warna terkini dan aksesori terbaru yang dijual. Berbelanjalah lebih sedikit untuk kelihatan elegan dan anggun kerana hasilnya pasti anda menjadi perhatian si jejaka yang tertarik dengan fesyen yang anda gayakan itu.

Gabungan warna / kombinasi warna
Gabungan dan kombinasi warna yang salah seperti warna berwarna-warni dan tidak teratur boleh melihatkan struktur badan dan kulit anda kelihatan lebih tua. Sebaiknya janganlah pilihlah warna yang pudar kerana ia tidak sesuai dengan jiwa muda dan remaja anda.

Pakaian itu melambangkan personaliti dan juga merupakan aset terpenting untuk anda tampil menawan, feminin dan ayu sentiasa. Ini kerana setiap gaya dan pakaian itu haruslah memaparkan imej anda tersendiri kerana kadangkala 'first impression' seseorang itu terletak pada bagaimana anda berpakaian.

Ketahuilah cara solekan, dandan rambut itu semua haruslah dijaga rapi untuk memastikan anda kelihatan muda setiap hari kerana dirimu berharga.



http://my.entertainment.yahoo.com/news/kesilapan-fesyen-buatkan-wanita-nampak-tua-043215438.html












Cara bakteria tersebar pada alatan solek anda




Semestinya anda tahu bahawa anda perlu untuk membersihkan berus alatan solek anda sekali seminggu dan buang produk kecantikan anda sebaik sahaja luput tarikh, tetapi itu tidak bermakna anda terlindung daripada mempunyai bakteria dalam produk kecantikan anda. Bakteria sangat licik, dan apabila ia menjangkiti alatan solek anda, ia menyebabkan terjadinya masalah-masalah pada kulit anda seperti jerawat, kemerahan dan jangkitan.

Untuk membantu alatan kosmetik anda bebas daripada bakteria dan kuman, kami ingin kongsikan tujuh cara licik bagaimana bakteria boleh tersebar pada alatan solek anda, dan cara untuk mengelakkannya.

Gunakan tiub, bukan balang
Jika anda menggunakan losyen yang dipakejkan dalam bentuk balang atau tab berbanding dengan tiub, anda mendedahkan bakteria untuk melekat pada produk setiap kali anda menggunakan jari anda untuk menggunakan losyen tersebut. Sama juga sepertimasker rambut, 'exfoliators' dan apa-apa yang dipakej dalam balang, kerana bakteria yang telah terjangkit pada losyen atau maskerakan dipindahkan ke muka anda lantas menyebabkan kerengsaan, jerawat dan kemerahan. Oleh itu, beralihlah pada versi tiub untuk losyen atau masker kegemaran anda, dan daripada menggunakan jari, lebih baik anda gunakan kapas untuk bebas kuman.

Bersin semasa menyolek muka
Perkara ini mungkin tidak dapat dielakkan kerana ia adalah semulajadi, tetapi jika anda bersin pada barang komestik anda semasa sedang menggunakannya, sekaligus anda menyebarkan bakteria ke dalam apa-apa bekas solekan yang terbuka. Jika anda rasa anda akan bersin (terutamanya semasa penggunaan maskara), halakan muka anda ke arah lain untuk mengelakkan anda bersin pada produk kosmetik.

Penggunaan gincu selepas makan
Tidak kisah mana-mana produk untuk bibir, jika anda memakai gincu anda selepas makan makanan, sekaligus anda menekankan sisa makanan ke dalam bibir anda, dan pada produk itu sendiri. Bakteria boleh hidup di permukaan gincu, atau di dalam tiub 'lip gloss', yang akhirnya akan merebak ke bibir anda untuk penggunaan seterusnya. Pastikan anda betul-betul mengelap apa-apa makanan pada bibir anda dan jika boleh, berus gigi terlebih dahulu sebelum menggunakan gincu.

Perkongsian alatan kosmetik anda
Perkara ini sangat benar terutamanya untuk solekan mata kerana mata anda merupakan anggota badan yang paling mudah terdedah kepada bakteria. Jika anda berkongsi mana-mana produk kecantikan dengan rakan-rakan anda, dengan serta-merta anda turut meletakkan apa-apa kuman mereka ke dalam produk anda dan sebaliknya. Malahan jika anda berada di luar bersama rakan-rakan dan mereka terlupa untuk membawa 'lip gloss', jangan berkongsi. Ia tidak akan pernah berakhir dengan baik.

Tidak membersihkan beg solek anda
Walaupun anda membersihkan setiap produk, berus dan span di dalam beg solek anda, itu tidak bermakna anda bebas daripada bakteria. Beg solek anda juga perlu dibersihkan, dan anda dinasihatkan untuk melakukan pembersihan ini sekurang-kurangnya sebulan sekali. Sama ada membasuhnya menggunakan mesin basuh dengan tuala atau dalam mesin basuh pinggan mangkuk (lebih baik jika beg itu dibuat daripada kanvas) untuk menyahkan bakteria daripada bahagian bawah beg.

Menggunakan satu berus solekan untuk pelbagai fungsi
Ya, terdapat berus yang spesifik yang anda perlu gunakan untuk setiap jenis alatan solek, tetapi pada hakikatnya, ramai daripada kita yang menggunakan satu berus untuk pelbagai produk. Jika anda menggunakan satu berus untuk menggunakan bedak serbuk, kemudian gunakan pula berus tersebut untuk pemerah pipi anda, anda telah memindahkan mana-mana minyak dari muka anda ke dalam bekas pemerah pipi anda, dan kemudian menyebarkan semula bakteria minyak ke pipi anda apabila anda menggunakannya. Geli, bukan? Cuba menggunakan jari atau berus yang berasingan bagi setiap produk, dan ingat untuk membersihkan berus anda kira-kira sekali seminggu.


http://my.entertainment.yahoo.com/news/cara-bakteria-tersebar-pada-alatan-solek-anda-040118886.html














Tuesday, November 19, 2013

Mini GA: Like Saya Dalam Contest 3B

Assalamualaikum

http://www.kisahsidairy.com/2013/11/mini-ga-like-saya-dalam-contest-3b_18.html


Mini GA ini dianjurkan bertujuan untuk mengumpul Like untuk Baby Zara Soffiya Di dalam Contest Baby Di Facebook.

Syarat syarat Penyertaan yang amat mudah iaitu :-

1-Like Fanpage di sini >> 3B
2-Like Gambar Baby Zara di sini >> Facebook
3- Buat Entry Bertajuk "Mini GA: Like Saya Dalam Contest 3B"
4-Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
5-Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen entry ini


Mini GA ini berlangsung pada 18hb November hingga 12.00pm 24 November.



Pemenang akan dipilih melalui Random.org

Terima kasih













APAKAH TIPS UNTUK MEMBUANG MALAS?


Berikut diberikan petua-petua dan tips untuk mengurangkan penyakit malas yang dihidapi oleh kita sejak lahir lagi... dan pembaca yang mengikuti post ini pastinya malas seperti saya juga... Insyallah bersamalah kita mengatasinya:

Punca Malas:

  • Semulajadi
  • Tiada semangat berubah
  • Kurang vitamin dalam tubuh anda dan badan rasa lesu dan letih
  • Tiada sokongan dan dorongan dari sahabat atau ahli keluarga
  • Faktor sekeliling yang menyebabkan seseorang itu malas, misalnya suasana kesibukan
  • Kurang keyakinan diri dan bersikap takut untuk mengambil risiko untuk melaksanakan sesuatu tugas

Kaedah Mengatasi Malas:

  • Ingat pada diri sendiri dan niat melakukan sesuatu perkara kebaikan adalah untuk beribadat kepada Allah serta mengharap keredhaan daripada Ilahi, bukan kerana orang lain atau terpaksa.
  • Menanam cita-cita serta impian yang boleh terlaksana... Elakkan bermimpi lebih-lebih lagi bermimpi di siang hari atau bermimpi di dalam mimpi...
  • Elakkan berlebihan dalam makan... kerana ianya akan menyebabkan kemalasan
  • Melakukan checklist atau senarai tugas mengikut keutamaan untuk mengingati aktiviti tugas yang ingin dilaksanakan
  • Melakukan tugasan bersama rakan-rakan dapat menghindari kebosanan, Pepatah English ada menyatakan "Alone we can do so little, Together we can do so much"
  • Membahagikan tugasan secara berperingkat-peringkat atau memecahkan tugasan kepada tugasan-tugasan yang kecil.
  • Sentiasa dalam keadaan bersih dan memastikan persekitaran atau ruang kerja juga berada dalam keadaan bersih supaya berada dalam keadaan kemas dan selesa untuk mengelakkan ketidakselesaan dalam melaksanakan tugasan.
  • Melakukan senaman dan rehat yang secukupnya untuk kekal sihat dan cergas dalam melakukan tugasan

Semoga tip ini dapat mengurangkan penyakit malas kepada saya dan anda juga...



copy & paste : http://halaqah.net/









Doa buat anak2ku...


Banyak-banyakkan berdoa untuk anak-anak.. 
Inshaa Allah mereka juga akan mendoakan kita..

https://www.facebook.com/ibubapacemerlang?directed_target_id=0









SAAT ANAK HAMPIR TERLELAP,.. BISIKKAN DOA INI....


DOA KETIKA ANAK SEDANG TIDUR

https://www.facebook.com/ibubapacemerlang
https://www.facebook.com/ibubapacemerlang














Tolong Fikirkan Wahai Ibubapa





Assalamualaikum dan salam sejahtera….

Semoga hari ini bertambah baik berbanding semalam…  hari ni tergerak hati nak buka email yang dah bersarang sebab dah lama tak buka… kata orang dah basi ceritanya... dalam byk2 email adalah satu email yang menyentuh hati dan perasaan saya iaitu email tahun 2009… jom baca apa yang nak saya kongsikan… semoga bermanfaat kepada kita semua….
________________________________________________________________________


Minggu lalu, ketika menjamah makanan makan malam di sebuah restoran semasa dalam perjalanan ke airport, rakan-rakan yang bersama menghantar saya berbicara berkenaan pelbagai isu. Hj Rosman kemudian menzahirkan kebimbangan beliau berkenaan kes jenayah yang wujud di Malaysia. Kes-kes sedemikian agak kurang berlaku di Bahrain.

Natijah dari kebimbangan tersebut, beliau bertanya

"pada pandangan ustaz, macam mana cara untuk selesaikan masalah ini"

Saya berfikir sejenak, sudah tentulah jawapan paling mudah bagi seorang ustaz adalah berkata

"kita kena kembali kepada Islam"

Tetapi disebabkan jawapan itu terlalu umum, maka saya mengambil keputusan untuk tidak memberikan idea itu.

"Ia perlukan penyelesaian secara kolektif, semua pihak perlu ada kesedaran untuk merubah keadaan" demikian jawapan permulaan saya.

"Namun yang paling utama perlu berperanan, adalah ibu bapa atau keluarga"

Saya mengulang kembali ingatan sedih dan pedih kita kepada kes Al-Marhumah Nurin Jazlin yang dibunuh kejam dan masih gagal diselesaikan oleh pihak berkuasa Malaysia sehingga kini.

"Bukankah Nurin dibunuh oleh seorang manusia?, sudah tentunya manusia ini dilahirkan ke dunia oleh seorang ibu dan pastinya dia punyai bapa dan keluarga"

"Namun apakah yang menjadikannya sebegitu kejam?" saya menrang sambil mengajak berfikir.

Memang benar, pelbagai faktor menyumbang, namun bagi saya ia bermula dari hasil didikan pertama ibubapa, sesuai dengan apa yang disabdakan oleh nabi s.a.w

"Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (tidak mempersekutukan Allah) tetapi orang tuanya lah yang menjadikan dia seorang yahudi atau nasrani atau majusi. Sebagaimana seekor binatang yang melahirkan seekor anak tanpa cacat, apakah kamu merasakan terdapat yang terpotong hidungnya? (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Sudah tentu juga ibubapa yang berperanan untuk mencorakkan seorang bayi sehingga menjadi seorang Muslim, mukmin yang bertaqwa.

Kita tidak nafikan faktor persekitaran yang sentiasa menghurungi anak-anak kita khususnya di sekolah, melalui internet, rakan-rakan, games, TV dan lainnya.

JANGAN DIDIK ANAK SECARA SPONTAN

Namun tidak boleh dinafikan, ibubapa mempunyai saham terbesar. Anak-anak adalah satu tugas terbesar buat ibubapa yang sering diabaikan. Sedangkan mereka semua adalah suatu aset dan ‘pelaburan' terpenting. Namun amat kerap mereka menjadi mangsa kurang teliti, kurang perhatian dan tiada perancangan jitu oleh sang ibubapa.

Akhirnya, sebuah aset yang ditangani secara lebih kurang akan menghasilkan hasil yang bukan lebih kurang juga, tetapi hasil lebih buruk malah membawa padah.

Memang benar, kegagalan merancang pendidikan anak-anak adalah sebuah kegagalan masa depan.

Ramai yang merasakan, pendidikan anak-anak boleh dibuat secara spontan, bergantung kepada hari dan masa. Dalam kata lain, bergantung kepada keadaan.

Hakikatnya, anak tidak boleh dididik secara spontan, ia memerlukan satu pelan perancangan khas untuk menjadikan lebih mudah dibentuk. Mendidik mereka seperti mengendalikan sebuah syarikat awam yang sentiasa memerlukan plan induk, teknik khas, contingency plan dan monitoring system.

Kerana itu kita perlukan seorang Chief Operating Officer (COO) untuk anak-anak. Menurut teori ideal Islam, COO yang paling ideal bagi pendidikan anak-anak adalah seorang IBU. Bapa bertindak sebagai Chief Executive Officer (CEO) yang mana,, ruang lingkup tugasan, peranan dan tanggungjawabnya lebih besar dan menyeluruh.

"Namun apabila hari ini kedua-dua ibubapa sibuk mencari nafkah, aset di rumah terabai dek kerana pendapatan RM 2,000 (purata) atau RM 5,000 sebulan si ibu"

Anak-anak diswastakan kepada nursery yang kurang pengalaman. Kurang penghayatan, kurang sensitiviti dan seumpamanya.

Kita boleh menghantar mereka ke pelbagai jenis kursus dan kem untuk menyuntik sesuatu, namun pokok pangkalnya tetap di atas bahu kita selaku ibubapa. Kalaupun anak telah berubah hasil tarbiyah di dalam kursus, mereka akan tetap melupakan nilai baik tersebut jika ibu bapa masih di takuk lama.

WAHAI IBUBAPA, HORMATI ANAKMU NESCAYA KAMU DIHORMATINYA

"Treat your child with respect" itu saranan Richard Templer, penulis buku parenting yang popular.

Saya amat selesa dengan saranan tersebut, seorang ibubapa yang bijak perlu mengendalikan dan melayan anak-anak mereka dengan penuh penghormatan. Kelak anak-anak akan mencontohi tatacara yang sama.

Biasanya apabila orang dewasa meminta bantuan seorang dewasa yang lain, mereka akan menggunakan bahasa yang sopan. Itu adalah kerana mereka sedar, yang diminta itu tidak mesti untuk membantu, kita perlukan ihsan mereka untuk membantu. Atas sebab itu, kata-kata sopan digunakan, demi memujuk dan meraih ihsan.

Bukankah elok jika cara yang sama untuk anak-anak kita, cuba kita jangan merasakan si anak sentiasa WAJIB untuk mematuhi arahan kita. Kelak nanti si anak apabila meminta kepada ibubapanya atau orang lain, dirasakan mereka semua wajib menurut arahannya.

Si anak juga kerap meminta ibubapanya, mainan itu dan ini. Namun sedikit yang diperolehi.

Maka si anak akan menghadapi kekeliruan.

"ibubapa minta, semua aku kena buat, aku minta, ibubapa tak buat semua pulak"

Lebih teruk dari itu, arahan dari ibubapa kerap dihamburkan dengan kata-kata perintah tanpa hormat dan pujukan serta ihsan. Contohnya:

"makan tu"

"Habiskan ini!"

"Pergi mandi!"

"Cepat masuk kereta!"

"Gosok gigi!"

"Kenapa sepah sangat ni, cepat bersihkan!"

"Heiii, kenapa buat macam tu!"

Itulah yang kerap dilaungkan oleh ibubapa, memekik melolong setiap pagi dan petang serta malam.

Setiap hari anak akan mendengar lolongan kuat menerjah telinga dan hatinya. Kalimah-kaalimah arahan dan larangan sebegitu sudah terlalu biasa, lali hingga ia menjadi masak dan sebati dek pemikiran dan hatinya.

Pada masa yang sama, kita akan dengar kedapatan ibubapa yang mengeluh kerana anaknya kurang beradab ketika remaja dan dewasa. Sedarkah bahawa si anak sebenarnya telah ‘berjaya'. Ya berjaya dalam mencontohi model yang diterapkan oleh ibubapanya sendiri. Namun kini ibubapa merasa sedih dan tidak selesa. Sedarkah ibubapa bahawa si anak yang dibesarkan sedemikian rupa menyangka itulah cara arahan dan permintaan yang terbaik. Bukankah itu yang ditunjukkan oleh ibubapa mereka?.

Justeru, lebih kasar sang ibubapa terhadap anaknya, akan kasar jualah anak terhadap ibubapanya dan orang lain, khususnya di ketika remaja dan dewasa.  Malah lebih mendukacitakan, itulah cara yang akan dibawa ke sekolah, mempengaruhi kawan-kawan dan akhirnya menjadi penjenayah yang merasakan tindakannya ‘ok' atau tidak bersalah. Puncanya dari cara didikan dan layanan ibubapa yang kasar.

Patut kita sedari di awal bulan hijrah 1431 ini, bahwa anak layak mendapat sebuah penghormatan, semudah-mudah penghormatan adalah dengan memilih ayat dan kata-kata yang manis didengari, intonasi yang sedap didengar. Cuba tambah sikit sahaja sebagai contoh

"boleh tolong ibu ambilkan barang itu"

"Adik baikkan, tolong ummi kemaskan meja ini boleh?"

Dan pelbagai lagi bentuk ayat yang serupa dengannya.
Di samping itu, jangan sesekali memungkiri janji,, membohongi anak dan lain-lain kelakuan negaitf. Selain anak akan mengambil contoh, mereka juga akan merasa kurang penting berbanding yang lain.

TUNJUKKAN PERHARGAAN TERHADAPNYA

Juga menjadi kebiasaan ibubapa hari ini. Bangun sahaja anak dari tidur dan terus dia menghala ke dapur.
Ibu yang terlihat anak, ayat pertamanya :

"hah apa lagi tu, dah gosok gigi, pergi basuh muka dan gosok gigi!"

"Lepas tu pergi buat itu ini bla la bla"

"Mak boleh tolong angah buat kerja ini tak" pinta si anak lembut

"Ehhh nanti-nanti! , mak tengah sibuk goreng ayam ini" mungkin itu jawapan si ibu.

Terasa dalam hati si anak, dirinya ibarat tidak berharga, kemunculannya hanya bersedia untuk diarah dan ditengking.

Permintaan tidak banyak erti buat si ibu, ‘gorengan ayam lebih utama dari perminataannya.

Malah ketika pulang dari sekolah juga, ibubapa tidak menyambut tetapi dibiarkan anak begitu sahaja.

Tahap si anak ibarat sebuah perabot buruk dan pekakas rumah sahaja. Wujudnya tidak disedari, hilangnya tidak diendah.

Pastinya, anak akan menyimpan itu sebagai standard kehidupan. Nanti kelak itu jugalah yang diperlakukan di masa hadapan..

Kalau ada perhatian dari ibubapa, mungkin hanya perintah demi perintah, larangan demi larangan sahaja.

Justeru, sudah sampai masa kita mengubahnya, kita berhijrah.

Sedarilah bahawa, tatkala kita sedang melakukan tugasan harian di rumah, mengemas baju, memasak dan sebagainya, tatkala anak muncul, anak punyai priority yang lebih tinggi. Jangan dijadikan alasan, tengah buat kerja, basuh baju, gosok baju, jahit baju dan lainnya, kerana tatkala anak muncul, itulah kerja yang paling besar keutamaannya untuk dipenuhi.

Tunjukkan rasa seronok dan gembira kita selaku ibubapa ketika melihatnya, sewaktu pulang dari sekolah (atau sewaktu kita pulang dari kerja), melihatnya di awal pagi dan berpisah dengannya ketika waktu malam untuk tidur. Ia boleh dilakukan dengan ucapan-ucapan yang baik, atau sedikit pelukan dan sentuhan tanda mereka penting buat kita.

KESIMPULAN

Semoga dengan sedikit peringatan untuk diri ini, kita semua mampu berubah menjadi ibubapa yang berperancangan dan memperbaiki pendidikan anak-anak.

Kerana anak-anak itulah kelak bakal menjadi sama ada Imam besar, Pemimpin Negara, Ulama Besar, atau sebaliknya menjadi perompak terulung, penjenayah bersiri dan pengkorup unggul. Nauzubillah.

Perbaikilah masyarakat kita melalui kesedaran peranan ibubapa. Jenayah hakikatnya bermula dari rumah dan perlu ditangani bermula di rumah juga.



Dipetik dari blog Ustaz Zaharuddin Abd Rahman pakar rujuk masyarakat di Malaysia khasnya dalam bidang Ekonomi/Pelaburan Islam.
http://www.zaharudd in.net 










Monday, November 18, 2013

Malaysia Blogger's Giveaway



http://arunahakirah.blogspot.com/2013/11/malaysia-bloggers-giveaway-by-anadiera.html

Syarat-Syarat Penyertaan :


  1. Warganegara Malaysia dan beralamat di Malaysia sahaja .


  2. Mempunyai blog dan facebook .


  3. Follow blog , Instagram dan like Fanpage sponsor .


  4. Buat entry yang bertajuk " Malaysia Blogger's Giveaway "


  5. Copy code dibawah dan paste di ruangan HTML entry.


  6. Hantar url penyertaan hanya di comment entry ini sahaja. Lain lain tidak diterima.


  7. Tarikh tutup : 10 Disember 2013
  8. Syarat daripada sponsor :

    Like Fanpage


















    Follow Instagram *abaikan jika tiada

    Instagram Instagram Instagram Instagram Instagram Instagram Instagram Instagram Instagram Instagram

    Follow Blog


    Share,click dan Like Di Facebook :


    1. Share page Stylez Store House di wall fb anda .









    2. Fruity Plum Heart
      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...